Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, χώρος ιερός που εξαγνίζει ψυχές. Εκεί γεννήθηκε σύμφωνα με τον Ησίοδο ο θεός - γιατρός της αρχαιότητας, ο Ασκληπιός. Μεγαλοπρεπές και επιβλητικό ...
ορθώνεται μπροστά σου σε ένα μυσταγωγικό υπερθέαμα. Από τα παλαιά ακόμη χρόνια, η Επίδαυρος θεωρούνταν σύμβολο καταξίωσης για κάθε ηθοποιό που ανέβαινε στην κυκλική σκηνή του θεάτρου της. Στα ιερά της μάρμαρα γράφτηκε η ιστορία του αρχαίου δράματος.
Το Επιδαύριο κοινό ήταν ανέκαθεν απαιτητικό, δύσκολο, υποψιασμένο. Δεν είναι λίγες οι φορές που αποδοκίμασε έντονα τους επί σκηνής ηθοποιούς -κάποιοι εξ' αυτών κορυφαίοι στο είδος τους-, αμφισβήτησε τις υποκριτικές τους ικανότητες, δε δίστασε να τους γιουχάρει απροκάλυπτα.
Ο κ. Σωτήρης Χατζάκης είχε αναφέρει κάποτε ότι για να αντέξει ένας καλλιτέχνης στην επιδαύρια σκηνή πρέπει να αποτινάξει κάθε εγωισμό, αλλιώς εκείνη θα τον πετάξει.
Και μέχρι τώρα έχει... πετάξει πολλούς καταξιωμένους ηθοποιούς, κάνοντας το ερώτημα πιο επιτακτικό: Αντέχει η Επίδαυρος σήμερα καλλιτεχνικές πρωτοπορίες; Το αχειραγώγητο κοινό της θα "ξεράσει" για ακόμη μία φορά κάθετι τι ξένο σε εκείνο - αισθητικά και υποκριτικά-; Θα τρίξουν τα μαρμάρινα καθίσματά της μπροστά σε κάθε είδους- συχνά άρρωστη- καλλιτεχνική σκέψη που βαπτίζεται καινοτομία; Τα ερωτήματα έχουν απαντηθεί πολλάκις κατά το παρελθόν, το μόνο που τώρα απομένει είναι να δούμε αν η σκηνή του τελετουργικού χώρου με την θαυμαστή ακουστική θα αντέξει μία ακόμη μεγάλη πρόκληση, ένα ποπ είδωλο - σταρ των καιρών μας.
Ναι, ο Σάκης Ρουβάς πάει το καλοκαίρι Επίδαυρο, να υποδυθεί τον Διόνυσο στις "Βάκχες" του Ευριπίδη με τη σκηνοθετική σφραγίδα του πάντα πρωτοποριακού Δημήτρη Λιγνάδη. Μα οι πέτρες της Επιδαύρου έχουν μνήμη...
Θα μπορέσει ένας ατσαλάκωτος star να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της, στο ειδικό βάρος της, στο άγρυπνο κοινό της; Ένα κοινό που κάνοντας μία ανασκόπηση στο παρελθόν, θα συμπεράνουμε πως όντως έχει... μαυρίσει πολλούς μεγάλους της Τέχνης.Δεκαετία του '80 και το κοινό αποδοκιμάζει τη Λυδία Φωτοπούλου που εμφανίστηκε στη σκηνή γυμνόστηθη και αυτομαστιγούμενη στην "Ελένη" του Ευριπίδη. Ακολουθεί λίγο αργότερα η ερμηνεία της Μαρίας Σκούντζου, η οποία έσερνε αλυσίδες κατάδικου στην "Αντιγόνη" του Σοφοκλή. Το επιδαύριο κοινό της γύρισε επιδεικτικά την πλάτη.
Το 1984 ανεβαίνει στην Επίδαυρο η "Αλκηστις" του Ευριπίδη, από τον καταξιωμένο Γιάννη Χουβαρδά με τη Φιλαρέτη Κομνηνού να εξοργίζει το κοινό και την Αννα Συνοδινού να αποχωρεί επιδεικτικά από την παράσταση.
Από τις πιο συζητημένες αντιδράσεις ήταν και εκείνη για τον Ρόμπερτ Στούρουα. Ο "Οιδίπους Τύραννος" που σκηνοθέτησε για την Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο προκάλεσε την οργή των θεατών, όταν η Άννα Μακράκη άναψε τσιγάρο επί σκηνής.
Το 1997 οι "Βάκχες" του Ευριπίδη που σκηνοθέτησε για το ΚΘΒΕ ο Ματίας Λάνγκχοφ άναψαν τα αίματα. Το σφαγείο, τα σφραχτάρια, ο γυμνός Μηνάς Χατζησάββας στον ρόλο του Διόνυσου προκάλεσαν βίαιες αποδοκιμασίες και σχόλια, όπως «θα τρίζουν το κόκαλα του Μινωτή».
Από το κοινό αποδοκιμάστηκε έντονα και η Λυδία Κονιόρδου όταν έπαιξε τη "Μήδεια" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του τολμηρού Ανατόλι Βασίλιεφ. "Έλεος..." φώναζε ο συγκεντρωμένος κόσμος και εκείνη έσπευσε σε επόμενη συνέντευξή της να τον δικαιολογήσει, λέγοντας "Θεμιτές και δημοκρατικές οι αντιδράσεις του κοινού".
Στην Επίδαυρο έπαιξε και η Αλίκη Βουγιουκλάκη ως «Λυσιστράτη» και «Αντιγόνη» προκαλώντας σάλο αντιδράσεων και παραιτήσεις, πριν ακόμη δοθεί η πρεμιέρα. Η εθνική για πολλούς σταρ μας δέχθηκε την πιο σκληρή επίθεση της καριέρας της. Χαρακτηριστική η φράση του Αλέξη Μινωτή "δεν έχει καμία δουλειά στην Επίδαυρο".newpost
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου